Πώς τα drones δεν θα συγκρουστούν με αεροσκάφη

«Από απλά παιχνίδια ως εργαλεία δουλειάς. Τα drones αποκτούν όλο και σημαντικότερο ρόλο στην καθημερινή μας ζωή. Όμως μπορούν να γίνουν απειλή για τις αεροπορικές μεταφορές, εάν εισβάλουν σε χώρους που προορίζονται για προγραμματισμένες πτήσεις. Τι μπορεί να γίνει ώστε να αποφευχθούν τέτοιες επικίνδυνες συναντήσεις;».

Ο Κόεν Βριντς είναι ιδιοκτήτης μιας βελγικής εταιρίας που κατασκευάζει μη επανδρωμένα αεροσκάφη για τη βιομηχανία του κινηματογράφου και της τηλεόρασης.

Σε ένα δημόσιο πάρκο στην Αμβέρσα, δοκιμάζει το τελευταίο του προϊόν. Η ακριβής γνώση του εναέριου χώρου είναι απαραίτητη, αφού το αεροδρόμιο της πόλης βρίσκεται πολύ κοντά.

«Από τη στιγμή που ξεκινάμε μαθήματα, αποκτάς σημαντικές γνώσεις για τον εναέριο χώρο. Παίρνουμε τα σχέδια και βλέπουμε που πρέπει να πετάμε. Μαθαίνουμε ποια είναι η ζώνη ελέγχου γύρω από το αεροδρόμιο και που είναι ο χώρος εκπαίδευσης με το ελικόπτερο. Τέλος, εκπαιδευόμαστε για το πως βρίσκουμε αυτές τις θέσεις στον χάρτη και στο σχέδιο που έχουμε» υποστηρίζει ο Κόεν Βριντς, ιδιοκτήτης της Friend Productions.

Το 2025, η αξία της αγοράς των μη επανδρωμένων αεροσκαφών θα αγγίζει τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων θα δημιουργηθούν δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Η τεχνολογία αποδεικνύεται πολύτιμος σύμμαχος των ερευνητών, που προσπαθούν να κρατήσουν τα drones μακριά από τα αεροσκάφη.

Μια βελγική εταιρεία αναπτύσσει λογισμικό για τους πιλότους των μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Το πρώτο βήμα είναι μια δωρεάν εφαρμογή για smartphones και tablets
που μας δείχνει σε πραγματικό χρόνο, εάν η περιοχή όπου σκοπεύουμε να πετάξουμε είναι ελεύθερη.

Εναλλακτικά μας δείχνει αν απαιτείται εξουσιοδότηση ή αν απαγορεύεται γιατί είναι επικίνδυνο για την εναέρια κυκλοφορία.

«Ξέρουμε ότι βρισκόμαστε κοντά σε ένα αεροδρόμιο.
Αν δει κανείς το σύστημα, βλέπει το εξής μήνυμα «δεν μπορείτε να πετάξετε εδώ». Δεν ξέρω ακόμα γιατί. Απλά κάνω κλικ λίγο παρακάτω και εκεί βλέπω λεπτομερώς γιατί δεν μου επιτρέπεται να πετάξω εδώ» δήλωσε στο euronews, ο Χούργκεν Βερστάεν, γενικός διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης της Unifly.

Η εφαρμογή χτίζει ένα «εικονικό κουτί» γύρω από μια γεωγραφική περιοχή. Η εφαρμογή δεν επιτρέπει στο drone να υπερβεί τα όρια του πλαισίου. Πρακτικά, η μηχανή «χτυπά» σε έναν εικονικό τοίχο.

«Οπότε υπάρχει σύνδεση μεταξύ του λογισμικού και του μη επανδρωμένου αεροσκάφους που το πληροφορεί: “πρόσεξε, εδώ είναι το εικονικό τοίχος. Δεν μπορείς να συνεχίσεις“» υποστηρίζει, ο Χούργκεν Βερστάεν, γενικός διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης της Unifly.

Ευρωπαϊκοί και διεθνείς φορείς που ρυθμίζουν την εναέρια κυκλοφορία έχουν δημιουργήσει χάρτη πορείας για την ένταξη των drones στον εναέριο χώρο. Μια πρόκληση όχι μόνο τεχνική, αφού απαιτείται και αλλαγή νοοτροπίας.

«Αντιμετωπίζουμε την εξής μεγάλη πρόκληση: Από τη μία πλευρά έχουμε μια πολύ συντηρητική αεροπορική κοινότητα. Χρειάζεται χρόνια για να προχωρήσει στις απαραίτητες αλλαγές. Βεβαίως αυτό συμβαίνει γιατί στόχος είναι η απόλυτη ασφάλεια. Όμως τώρα μια βιομηχανία που καινοτομεί, δεν μπορεί να περιμένει 5 έως 7 χρόνια. Θέλει να εφαρμόζει άμεσα, κάθε τι καινούριο που προκύπτει μετά από πολυετή έρευνα» εκτιμά ο Μάικ Λισόν, ειδικός εμπειρογνώμονας στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη της Eurocontrol.

Σήμερα κάθε κράτος μέλος έχει τους δικούς του κανόνες εναέριας κυκλοφορίας. Στόχος είναι να εναρμονιστούν σε ευρωπαικό επίπεδο, ώστε drones και προγραμματισμένες πτήσεις να συνυπάρχουν, χωρίς ποτέ να συναντηθούν.

ΣΧΕΤΙΚΑ