I N F E R N O – Ξενάγηση & Διάλεξη για την έκθεση του Γιώργου Πολ. Ιωαννίδη

0
561

Με μεγάλη επιτυχία συνεχίζεται στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο (Πατησίων 47) η έκθεση Inferno, με ζωγραφικά έργα του Γιώργου Πολ. Ιωαννίδη από την τελευταία επταετία της κρίσης, η οποία παρουσιάζεται στην Αθήνα έως τις 3 Φεβρουαρίου 2018.

Όσοι ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για τα έργα και τον καλλιτέχνη, θα έχουν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στην έκθεση από την επιμελήτριά της, Αννίτα Αποστολάκη, την Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2018, στις 6 μ.μ., η οποία θα μας μιλήσει για το καλλιτεχνικό όραμα του δημιουργού και πώς αυτό αποτυπώνεται στην τελευταία σειρά έργων του.

Στη συνέχεια, η ιστορικός τέχνης Αναστασία Μανιουδάκη, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Ινστιτούτου, θα αναλύσει τα κρυμμένα σύμβολα μέσα στα έργα του Γιώργου Πολ. Ιωαννίδη και τη σύνδεση τους με την παράδοση και τους μεγάλους δημιουργούς της ευρωπαϊκής ζωγραφικής, στη διάλεξη με τίτλο «Ο μυστικός κόσμος των έργων του Γιώργου Πολ. Ιωαννίδη».

Θα ακολουθήσει ανοικτή συζήτηση

Η έκθεση INFERNO περιλαμβάνει έργα που δημιούργησε ο ζωγράφος Γιώργος Πολ. Ιωαννίδης τα τελευταία έξι χρόνια, αντλώντας έμπνευση από την περιρρέουσα κρίση, τις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και τον αντίκτυπο που έχουν αυτές στην κοινωνία.

Τέχνη στρατευμένη με τον άνθρωπο, η ζωγραφική του Ιωαννίδη ήταν ανέκαθεν κοντά στα πάθη του λαού και τους αγώνες του για απελευθέρωση από τα δεσμά του. Η αναζήτηση για μια πιο δίκαιη κοινωνία τροφοδοτεί διαχρονικά το έργο του και στην παρούσα κοινωνικο-οικονομική κατάσταση, ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να μείνει άπραγος. Η κατάφωρη αδικία γύρω του ενέπνευσε μια μεγάλη σειρά από πίνακες, οι οποίοι μεταφέρουν όλα τα συναισθήματά του για αυτό που βιώνει.

Με κάθε πίνακα του Ιωαννίδη στην κάτω αίθουσα, ο θεατής βυθίζεται όλο και περισσότερο σε ένα ζοφερό κλίμα βγαλμένο από την Κόλαση του Δάντη: φίδια, σκυλιά και όρνια, σύμβολα της απάτης, της αγριότητας και της απληστίας, απειλούν να κατασπαράξουν τις ανθρώπινες φιγούρες που εμφανίζονται στα έργα. Σε κάποιες επιτίθενται ήδη, ενώ ορισμένες απεικονίζονται πάνω σε σταυρό, ενώ άλλες απευθύνουν μια σιωπηρή έκκληση προς τον ουρανό. Η απελπισία των μορφών είναι πιο στοιχειωτική όταν απεικονίζεται στα πρόσωπα των παιδιών, τα οποία στέκουν μάρτυρες στην καταστροφή του μέλλοντός τους.

Βέβαια, όπως και ο μεγάλος ποιητής της Αναγέννησης, με αυτήν τη γλαφυρή απεικόνιση της ασυδοσίας του παρόντος, ο Ιωαννίδης δεν επιθυμεί την απελπισία και την παράδοση. Ο σταυρός αποτελεί σύμβολο τόσο του θανάτου όσο και της αναγέννησης, ενώ τα ορμητικά άλογα που εμφανίζονται σε συνθέσεις όπως το Δοξαστικόν (2012), όπου η κεντρική μορφή παλεύει ήδη με τους εχθρούς της, καλούν σε μια ανάταση του πνεύματος. Με την εικονολογία του ο καλλιτέχνης προσπαθεί να αφυπνίσει συνειδήσεις, όπως φαίνεται στο έργο Το Οδυνηρό Μάθημα της Ιστορίας (2012), με στόχο τη μεταμόρφωση και την αλλαγή. Άλλωστε, ο Αποκαλύπτων Χρόνος, ο οποίος απεικονίζεται από το ζωγράφο ως ωρολόγιος δίσκος με μάτι στο κέντρο του στα έργα Νεκρό Σπίτι και Επιμύθιο (2013), στο τέλος υπερασπίζεται την αρετή, διασώζοντας την αλήθεια και αποκαλύπτοντας τις κίβδηλες αξίες, κατά τον Έρβιν Πανόφσκι[1].

Δε θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι η σχεδιαστική δεινότητα και η εικονογραφική σύνθεση του Γιώργου Πολ. Ιωαννίδη αποτίουν φόρο τιμής στους Μεγάλους Δασκάλους της Αναγέννησης. Η ενσωμάτωση μορφών από γνωστούς πίνακες του Ευγένιου Ντελακρουά (βλ. Lacrimosa) και του Νικόλαου Γύζη (βλ. Πορφυρόν Γίγνεσθαι, 2015) φανερώνει πόσο κοντά αισθάνεται ο καλλιτέχνης στις ζωγραφικές αξίες των δημιουργών του παρελθόντος. Αυτό, όμως, που αναδεικνύει η έκθεση INFERNO είναι την ικανότητα του Ιωαννίδη να φέρνει αυτές τις αξίες σε συνομιλία με το παρόν και να τις μεταπλάθει σε συνθέσεις που απευθύνονται στο συναίσθημα του σύγχρονου πολίτη και ανθρώπου.

Αννίτα Αποστολάκη, Ιστορικός & Σύμβουλος Τέχνης

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο Γιώργος Πολ. Ιωαννίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στη Βενετία, στις σχολές Architettura di Venezia και Accademia Belle Arti di Venezia και συνέχισε τις σπουδές του στη ζωγραφική και τη σκηνογραφία στην Accademia Belle Arti di Firenze της Φλωρεντίας, απ’ όπου αποφοίτησε με «Άριστα παμψηφεί» στη ζωγραφική και απονομή επαίνου ως εξαιρετικά ταλαντούχος καλλιτέχνης. Έπειτα μαθήτευσε στο στούντιο του παγκοσμίου φήμης Φλωρεντίνου πορτρετίστα Pietro Annigoni. Πραγματοποίησε την πρώτη ατομική έκθεσή του σε ηλικία 12 ετών στο Ξενοδοχείο Capsis στη Θεσσαλονίκη. Έκτοτε έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε πινακοθήκες, μουσεία, κέντρα πολιτισμού και γκαλερί. Αναδρομικές εκθέσεις για τα 40 χρόνια της καλλιτεχνικής του πορείας έχουν παρουσιαστεί στην Casa Bianca της Θεσσαλονίκης (2010) και στην Πινακοθήκη της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (2017). Έργα του βρίσκονται σε Δημοτικές Πινακοθήκες, στην Πινακοθήκη της Σχολής Καλών Τεχνών στη Φλωρεντία, στο Μουσείο Βορρέ, στην Πινακοθήκη Πιερίδη, στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στην Πινακοθήκη της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

www.gioannidis.gr 

Η Αννίτα Αποστολάκη είναι σύμβουλος και ιστορικός τέχνης. Έχει εργαστεί κυρίως στην παραγωγή και επικοινωνία εκθέσεων και φουάρ τέχνης, για ένα εύρος οργανισμών της Αθήνας, του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης (Οργανισμός ΝΕΟΝ, Marina Abramovic Institute, Μπιενάλε της Αθήνας, Frieze London, Frieze Masters, LAPADA Association of Art & Antiques Dealers, Erik Thomsen Gallery, Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Art-Athina, Συλλογή Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων κ.ά.). Συνεργάζεται με Τα Νέα της Τέχνης από το 2014, παίρνοντας συνεντεύξεις και αρθρογραφώντας για το έντυπο και το website, για θέματα που άπτονται των σπουδών της στην Αρχαιολογία & Ιστορία της Τέχνης στο Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και του ενδιαφέροντος της για την αγορά της τέχνης, στην οποία έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στο Sotheby’s Institute of Art του Λονδίνου. Με προϋπηρεσία σε creative agency και στη διαχείριση κοινωνικών δικτύων, εδώ και ένα χρόνο είναι Υπεύθυνη Διαδικτύου και Κοινωνικών Δικτύων των Νέων της Τέχνης.

Η Αναστασία Μανιουδάκη είναι ιστορικός τέχνης, απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με μεταπτυχιακό τίτλο στην Ιστορία της Τέχνης από το Πανεπιστήμιο του Sussex. Είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ). Έχει εργαστεί στην Εθνική Πινακοθήκη, στην ψηφιακή τεκμηρίωση της συλλογής, καθώς και στην 4η Μπιενάλε της Αθήνας. Είναι συνιδρύτρια και μέλος της συντακτικής ομάδας του ηλεκτρονικού περιοδικού σύγχρονης τέχνης Astronaut’s eye. Έχει διδάξει ως καθηγήτρια Ιστορία της Τέχνης στα Εργαστήρια Τέχνης του Δήμου Αγίας Παρασκευής και στο ηλεκτρονικό πανεπιστήμιο Iversity με έδρα το Βερολίνο. ΄Εχει, επίσης, οργανώσει και συμμετάσχει σε εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Αγίας Παρασκευής/Μουσείο Αλέκου Κοντόπουλου και στα Εργαστήρια Τέχνης του Δήμου Αγίας Παρασκευής.  Κείμενα της έχουν δημοσιευτεί στο ηλεκτρονικό περιοδικό  Astronaut’s eye, στα Νέα της Τέχνης και στο ελculture.gr .

 

ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ:

ΔΕΥΤΕΡΑ – ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11.00 – 17.00

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

 

Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών

Πατησίων 47 – 10433 – Aθήνα

Tηλ: +30 210 5242646, fax: +30 210 5242714

www.iicatene.esteri.it

www.facebook.com/IICAtene – www.twitter.com/IICAtene

 

[1] Έρβιν Πανόφσκι, Μελέτες Εικονολογίας, εκδόσεις Νεφέλη, 1991, σ. 140.