Η Επιτροπή Γιούνκερ αναλαμβάνει την τρίτη και τελευταία σειρά δράσεων για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος μεταφορών της Ευρώπης

0
200

Η Ευρώπη σε κίνηση: η Επιτροπή ολοκληρώνει το θεματολόγιό της για ασφαλή, καθαρή και συνδεδεμένη κινητικότητα

Στην ομιλία του για την κατάσταση της Ένωσης τον Σεπτέμβριο του 2017, ο πρόεδρος κ. Γιούνκερ έθεσε ως στόχο η ΕΕ και οι βιομηχανίες της να αναλάβουν ηγετική θέση παγκοσμίως στους τομείς της καινοτομίας, της ψηφιοποίησης και της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Με βάση τις προηγούμενες δέσμες «Η Ευρώπη σε κίνηση» του Μαΐου και του Νοεμβρίου 2017, η Επιτροπή Γιούνκερ προτείνει σήμερα την τρίτη και τελευταία σειρά μέτρων για να γίνει αυτός ο στόχος πραγματικότητα στον τομέα της κινητικότητας. Σκοπός είναι να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους Ευρωπαίους να κυκλοφορούν ασφαλέστερα και να χρησιμοποιούν λιγότερο ρυπογόνα οχήματα και πιο προηγμένες τεχνολογικές λύσεις, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της ΕΕ. Για τον σκοπό αυτό, οι σημερινές πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν: μια ολοκληρωμένη πολιτική για το μέλλον της οδικής ασφάλειας που καθορίζει μέτρα για την ασφάλεια των οχημάτων και των υποδομών, τα πρώτα πρότυπα εκπομπών CO2 για οχήματα βαρέος τύπου στην ιστορία, ένα στρατηγικό σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη και κατασκευή συσσωρευτών στην Ευρώπη και μια μελλοντοστραφή στρατηγική για τη συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη κινητικότητα. Με αυτή την τρίτη δέσμη «Η Ευρώπη σε κίνηση», η Επιτροπή ολοκληρώνει το φιλόδοξο θεματολόγιό της για τον εκσυγχρονισμό της κινητικότητας.

Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Eπίτροπος Ενεργειακής Ένωσης, κ. Μάρος Σέφτσοβιτς, δήλωσε τα εξής: «Η κινητικότητα έχει φτάσει σε ένα νέο τεχνολογικό ορόσημο. Με αυτή την τελευταία δέσμη προτάσεων στο πλαίσιο της Ενεργειακής Ένωσης, βοηθάμε τη βιομηχανία μας να διατηρήσει το προβάδισμα. Μέσω της παραγωγής καίριων τεχνολογικών λύσεων μεγάλης κλίμακας, συμπεριλαμβανομένων των βιώσιμων συσσωρευτών, και της ανάπτυξης καίριων υποδομών, θα προσεγγίσουμε τα τρία μηδενικά: μηδενικές εκπομπές, μηδενική συμφόρηση και μηδέν ατυχήματα.»

Ο Eπίτροπος Δράσης για το Κλίμα και την Ενέργεια κ. Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε, προέβη στις εξής δηλώσεις: «Όλοι οι τομείς πρέπει να συμβάλουν στην υλοποίηση των δεσμεύσεών μας για το κλίμα στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο και για πρώτη φορά στην ιστορία, προτείνουμε πρότυπα σε επίπεδο ΕΕ για την αύξηση της απόδοσης των καυσίμων και τη μείωση των εκπομπών από νέα οχήματα βαρέος τύπου. Τα πρότυπα αυτά συνιστούν μια ευκαιρία για να εδραιώσει η ευρωπαϊκή βιομηχανία την ηγετική θέση που κατέχει σήμερα στον τομέα των καινοτόμων τεχνολογιών.»

Η Eπίτροπος Μεταφορών κα Βιολέτα Μπουλτς δήλωσε τα εξής: «Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, η Επιτροπή πρότεινε πρωτοβουλίες για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις του σήμερα και να ανοίξει ο δρόμος για την κινητικότητα του αύριο. Τα σημερινά μέτρα δίνουν μια τελευταία και σημαντική ώθηση που θα διασφαλίσει την πρόσβαση των Ευρωπαίων σε ασφαλείς, καθαρές και έξυπνες μεταφορές. Καλώ τα κράτη μέλη και το Κοινοβούλιο να ανταποκριθούν στο επίπεδο των φιλοδοξιών μας.»

Η Eπίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και ΜΜΕ κα Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα δήλωσε τα εξής: «Το 90 % των τροχαίων ατυχημάτων οφείλονται σε ανθρώπινο σφάλμα. Με τα νέα υποχρεωτικά χαρακτηριστικά ασφάλειας που προτείνουμε σήμερα θα μειωθεί ο αριθμός των ατυχημάτων και θα προετοιμαστεί το έδαφος για τη συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη οδήγηση του μέλλοντος, χωρίς οδηγούς.» 

Με τις πρωτοβουλίες που παρουσιάζονται σήμερα, η Επιτροπή αποσκοπεί στο να διασφαλίσει την ομαλή μετάβαση σε ένα ασφαλέςκαθαρόσυνδεδεμένο και αυτοματοποιημένο σύστημα κινητικότητας. Με τα μέτρα αυτά, η Επιτροπή διαμορφώνει επίσης ένα περιβάλλον εντός του οποίου οι εταιρείες της ΕΕ μπορούν να παράγουν τα καλύτερα, καθαρότερα και πλέον ανταγωνιστικά προϊόντα. 

Ασφαλής κινητικότητα

Μολονότι ο αριθμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα έχει μειωθεί κατά περισσότερο από το ήμισυ από το 2001, το 2017 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ 25 300 άνθρωποιενώ 135 000 άλλοι τραυματίστηκαν σοβαρά. Για αυτούς τους λόγους, η Επιτροπή λαμβάνει μέτρα με σημαντική προστιθέμενη αξία της ΕΕ προκειμένου να συμβάλει στην ασφάλεια του οδικού δικτύου και σε μια Ευρώπη που προστατεύει τους πολίτες της. Σύμφωνα με τις προτάσεις της Επιτροπής, τα νέα μοντέλα οχημάτων θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με προηγμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας, όπως προηγμένα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης και συστήματα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας για τα αυτοκίνητα ή συστήματα ανίχνευσης πεζών και ποδηλατών για τα φορτηγά (βλ. τον πλήρη κατάλογο εδώ). Επιπλέον, η Επιτροπή βοηθά τα κράτη μέλη να εντοπίζουν συστηματικά επικίνδυνα τμήματα του οδικού δικτύου και να πραγματοποιούν πιο στοχευμένες επενδύσεις. Με τα δύο αυτά μέτρα θα μπορούσαν να σωθούν έως και 10 500 ζωές και να αποφευχθούν σχεδόν 60 000 σοβαροί τραυματισμοί κατά την περίοδο 2020-2030, μια σημαντική συμβολή στον μακροπρόθεσμο στόχο της ΕΕ να προσεγγίσει τους μηδέν θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2050 («Όραμα για μηδενικές απώλειες»).

Καθαρή κινητικότητα

Η Επιτροπή ολοκληρώνει το θεματολόγιό της για ένα σύστημα κινητικότητας χαμηλών εκπομπών προτείνοντας τα πρώτα πρότυπα εκπομπών CO2 για οχήματα βαρέος τύπου στην ιστορία. Το 2025, οι μέσες εκπομπές CO2 από νέα φορτηγά θα πρέπει να είναι κατά 15 % χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2019. Για το 2030 προτείνεται ένας ενδεικτικός στόχος μείωσης κατά τουλάχιστον 30 % σε σύγκριση με το 2019. Οι στόχοι αυτοί συνάδουν με τις δεσμεύσεις της ΕΕ στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού και θα δώσουν τη δυνατότητα σε εταιρείες μεταφορών —κυρίως ΜΜΕ— να εξοικονομήσουν σημαντικούς πόρους χάρη στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων (25 000 ευρώ σε διάστημα πέντε ετών). Για να διασφαλίσει την περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2, η Επιτροπή διευκολύνει τον σχεδιασμό πιο αεροδυναμικών φορτηγών και βελτιώνει την επισήμανση των ελαστικών. Επιπλέον, η Επιτροπή προτείνει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για τους συσσωρευτές, το οποίο θα συμβάλει στη δημιουργία ανταγωνιστικού και βιώσιμου «οικοσυστήματος» συσσωρευτών στην Ευρώπη.

Συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη κινητικότητα

Τα αυτοκίνητα και άλλα οχήματα εξοπλίζονται ολοένα και περισσότερο με συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, ενώ σύντομα θα τελειοποιηθούν τα πλήρως αυτόνομα οχήματα. Σήμερα, η Επιτροπή προτείνει μια στρατηγική που αποσκοπεί στο να αναδείξει την Ευρώπη σε ηγετική δύναμη παγκοσμίως στον τομέα των πλήρως αυτοματοποιημένων και συνδεδεμένων συστημάτων κινητικότητας. Η στρατηγική αυτή αποβλέπει σε ένα νέο επίπεδο συνεργασίας μεταξύ των χρηστών του οδικού δικτύου, το οποίο θα μπορούσε να αποφέρει τεράστια οφέλη για το σύστημα κινητικότητας συνολικά. Οι μεταφορές θα καταστούν ασφαλέστερες, καθαρότερες, οικονομικότερες και περισσότερο προσβάσιμες για τους ηλικιωμένους και τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα. Επιπλέον, η Επιτροπή προτείνει την καθιέρωση ενός πλήρως ψηφιακού περιβάλλοντος για την ανταλλαγή πληροφοριών στις εμπορευματικές μεταφορές. Το περιβάλλον αυτό αναμένεται να περιορίσει τη γραφειοκρατία και να διευκολύνει τις ροές ψηφιακών πληροφοριών για τις δραστηριότητες εφοδιαστικής. 

Ιστορικό 

Με την τρίτη δέσμη μέτρων για την κινητικότητα υλοποιείται η νέα στρατηγική για τη βιομηχανική πολιτική του Σεπτεμβρίου 2017 και ολοκληρώνεται η διαδικασία που ξεκίνησε με τη στρατηγική για την κινητικότητα χαμηλών εκπομπών του 2016 και με τις προηγούμενες δέσμες «Η Ευρώπη σε κίνηση» του Μαΐου και του Νοεμβρίου 2017. Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες συναποτελούν μια ενιαία δέσμη συνεκτικών πολιτικών για την αντιμετώπιση των πολλών αλληλένδετων πτυχών του συστήματος κινητικότητάς μας. Η σημερινή δέσμη μέτρων αποτελείται από:

  • μια ανακοίνωση που σκιαγραφεί νέο πλαίσιο πολιτικής για την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2020-2030. Η ανακοίνωση συνοδεύεται από δύο νομοθετικές πρωτοβουλίες για την ασφάλεια των οχημάτων και των πεζών και για τη διαχείριση της ασφάλειας των υποδομών·
  • ειδική ανακοίνωση σχετικά με τη συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη κινητικότητα με στόχο να καταστεί η Ευρώπη ηγετική δύναμη παγκοσμίως στον τομέα των αυτόνομων και ασφαλών συστημάτων κινητικότητας·
  • νομοθετικές πρωτοβουλίες σχετικά με τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα φορτηγά, την αεροδυναμική τους, την επισήμανση των ελαστικών, καθώς και κοινή μεθοδολογία για τη σύγκριση των τιμών των καυσίμων. Οι πρωτοβουλίες αυτές συνοδεύονται από στρατηγικό σχέδιο δράσης για τους συσσωρευτές. Τα μέτρα αυτά συνιστούν επιβεβαίωση του στόχου της ΕΕ να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές και να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις της στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού.
  • δύο νομοθετικές πρωτοβουλίες για την καθιέρωση ψηφιακού περιβάλλοντος για την ανταλλαγή πληροφοριών στις μεταφορές
  • νομοθετική πρωτοβουλία για τον εξορθολογισμό των διαδικασιών αδειοδότησης για έργα που εκτελούνται στο κεντρικό διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).

Δείτε εδώ τον πλήρη κατάλογο των πρωτοβουλιών. Υποστηρίζονται από πρόσκληση υποβολής προτάσεων στο πλαίσιο του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», με την οποία θα διατεθούν 450 εκατ. ευρώ για τη στήριξη έργων που συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια, την ψηφιοποίηση και τις πολυτροπικές μεταφορές στα κράτη μέλη. Η πρόσκληση υποβολής προτάσεων θα είναι ανοικτή έως τις 24 Οκτωβρίου 2018.