Ο Μητσοτάκης στη Βουλή για το νομοσχέδιο «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας»

0
167

Δευτερολογία και τριτολογία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή, κατά τη συζήτηση για το νομοσχέδιο «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας»

Είναι καλό, κύριε Τσίπρα, όταν μιλάμε στην Εθνική Αντιπροσωπεία για τόσο σημαντικά ζητήματα να είμαστε ακριβείς σε αυτά τα οποία λέμε.

Μιλήσατε για ακόμη μία φορά για την πρωτοφανή ύφεση που χτυπάει και την πατρίδα μας εντός του 2020. Και για άλλη μία φορά επιχειρήσατε να παρουσιάσετε μία επιχειρηματολογία ότι δήθεν η ελληνική οικονομία είχε ήδη μπει σε ύφεση, άρα το πρόβλημα δεν είναι αποκλειστικά ένα πρόβλημα κορονοϊού, αλλά ένα διαρθρωτικό πρόβλημα το οποίο πηγάζει από δικές μας πολιτικές.

Σας έχω απαντήσει πολλές φορές με στοιχεία. Δεν θα επεκταθώ στο ζήτημα αυτό. Θα διορθώσω όμως μία ανακρίβειά σας, ώστε να μην την επαναλάβετε την επόμενη φορά, όταν είπατε ότι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή βρίσκεται αντιμέτωπη με τις χειρότερες προβλέψεις από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες σχετικά με την εκτιμώμενη ύφεση του 2020.

Αυτό το οποίο είπατε είναι ανακριβές. Η πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ύφεση στην Ελλάδα είναι 9%. Διορθώθηκε μάλιστα προς το λιγότερο κακό, ελαφρώς προς το καλύτερο, σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις. Υπάρχουν πολλές χώρες που έχουν πολύ χειρότερες προβλέψεις για το 2020. Η Ιταλία 11,2% η Ισπανία 10,9%, Γαλλία 10,6%, Πορτογαλία 9,8%, Σλοβακία 9% και αυτή. Κατά  συνέπεια η Ελλάδα δεν είναι η χειρότερη χώρα από όλες τις Ευρωπαϊκές  χώρες και θα σας παρακαλούσα την επόμενη φορά, όταν μιλάτε για την ελληνική οικονομία, να είστε πιο ακριβής.

Μιλήσατε αναλυτικά για το σχέδιο Πισσαρίδη. Θέλω να σας ενημερώσω ότι το πρώτο κείμενο του σχεδίου Πισσαρίδη θα αναρτηθεί και θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση  μπορεί και σήμερα, ενδεχομένως αύριο εάν είναι έτοιμο από την Επιτροπή. Και δεσμεύομαι ακόμα μια φορά ότι όταν θα έχουμε το οριστικό κείμενο, το οποίο εκτιμούμε ότι θα το έχουμε στις αρχές Σεπτεμβρίου, ότι θα υπάρχει -το είπα και στην πρωτολογία μου- αρκετός χρόνος για συζήτηση και με τους κοινωνικούς εταίρους και στο κοινοβούλιο. Κύριε Πρόεδρε θα υπάρξει συζήτηση για τις τελικές προτάσεις της κυβέρνησης, πριν αυτές κατατεθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Είναι εύλογο αυτό το οποίο λέτε, ότι ο χρόνος χρηματοδότησης αυτού του προγράμματος ξεπερνά την κυβερνητική θητεία αυτής της κυβέρνησης και κατά συνέπεια είναι απολύτως λογικό το σχέδιο αυτό να συζητηθεί, καθώς αναλαμβάνουμε δεσμεύσεις οι οποίες εκτείνονται σε ορίζοντα εξαετίας, το ίδιο βέβαια πρέπει να σας υπενθυμίσω ότι ισχύει  και για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, το οποίο και αυτό έχει ορίζοντα υλοποίησης επταετίας.

Σε κάθε  περίπτωση όμως είναι απολύτως λογικό και επιβεβλημένο να συζητηθεί η πρόταση της κυβέρνησης τονίζω -η πρόταση της κυβέρνησης δεν το σχέδιο της Επιτροπής Πισσαρίδη, πάνω σε αυτό πατάμε- στο κοινοβούλιο με την άνεση χρόνου που η σοβαρότητα της συζήτησης επιβάλει. 

Απλά, να εξηγήσουμε λίγο τι είναι η Επιτροπή Πισσαρίδη. Να εξηγήσουμε ότι απαρτίζεται από τους κορυφαίους Έλληνες οικονομολόγους τους οποίους έχουμε αυτή τη στιγμή στη διάθεσή μας και οι οποίοι προσφέρθηκαν να συνεισφέρουν σε αυτό το σχέδιο. Δεν είναι άνθρωποι  οι οποίοι είναι ταυτισμένοι με την κυβέρνηση, σε καμία περίπτωση. Δεν νομίζω ότι η επιστημονική τους επάρκεια μπορεί να αμφισβητηθεί από οποιονδήποτε.

Κατά συνέπεια το λέω αυτό για να προλάβω ενδεχόμενα βέλη και πυροβολισμούς απέναντι σε ανθρώπους οι οποίοι θα εκθέσουν τις επιστημονικές τους απόψεις και θα παρουσιάσουν τα πράγματα όπως αυτοί τα βλέπουν. Ούτε φερέφωνα της κυβέρνησης είναι, ούτε εργαλεία της.

Αναφερθήκατε στο ζήτημα της εξαγγελίας μου σχετικά με την απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλει εξ ολοκλήρου και εντός του 2020 τα αναδρομικά των κύριων συντάξεων σε όλους τους συνταξιούχους και θέλω και εδώ να σας διορθώσω.

Η υποχρέωση της κυβέρνησης, κύριε Τσίπρα, θα ήταν να συμμορφωθεί με τη δικαστική απόφαση στο βαθμό που αυτή καταλαμβάνει μόνο όσους είχαν προσφύγει. Αυτή θα ήταν η με το νόμο υποχρέωση της κυβέρνησης. Δεν το κάνουμε για τον απλούστατο λόγο ότι σε περίπτωση που το κάναμε αυτό θα ήταν απολύτως αναμενόμενο να προσφύγουν και όλοι οι υπόλοιποι. Και βέβαια στην πορεία του χρόνου κατά πάσα πιθανότητα θα δικαιώνονταν, καθώς μιλάμε για τη συμμόρφωση της κυβέρνησης σε μια πιλοτική δίκη, αλλά σε αυτή την περίπτωση αυτό το οποίο θα είχε γίνει θα ήταν ότι θα υποβάλαμε συνταξιούχους στον κόπο και στη δαπάνη να αναζητήσουν δικηγορικές συμβουλές και ένα σημαντικό ποσοστό από αυτά τα οποία θα τους δίναμε θα κατέληγαν στους δικηγόρους.

Επιλέξαμε λοιπόν να τα δώσουμε όλα μαζί, εφάπαξ, εντός του 2020. Και αυτό είναι πολιτική απόφαση. Θα μπορούσαμε να μην τα δώσουμε όλα μαζί, θα μπορούσαμε να επεκτείνουμε την εκταμίευσή τους σε δυο ή σε τρία χρόνια. Όλα αυτά είναι πολιτικές επιλογές τις οποίες κάνουμε.

Έρχομαι τώρα στα σχόλιά σας και στην κριτική σας σχετικά με το τι έγινε στις Βρυξέλλες.  Και μας ασκήσατε κριτική. Χαιρετίζω καταρχάς νομίζω το ήπιο κλίμα το οποίο υπάρχει σήμερα στην Ολομέλεια, το οποίο βέβαια δεν μπορώ να πω ότι ανταποκρίνεται και σε ανακοινώσεις οι οποίες είχαν γίνει στο παρελθόν από το κόμμα σας, σχετικά με τη φράση την οποία χρησιμοποίησα ότι είναι ένας δίκαιος και έντιμος συμβιβασμός. Ναι, είναι ένας δίκαιος και έντιμος συμβιβασμός.

Και ναι η Ευρώπη προχωράει πάντα μέσα από συμβιβασμούς αλλά αυτός ο συμβιβασμός αποτέλεσε ένα άλμα συνολικά για την Ευρώπη. Εκτός αν πιστεύετε ότι έπρεπε όταν μετά από τέσσερις ημέρες εξαντλητικών διαπραγματεύσεων, στις οποίες η Ελλάδα έπαιξε σημαντικό ρόλο -ναι κύριε Τσίπρα, δεν έχω κανένα λόγο να πάω να διαφημίσω όλες τις συναντήσεις τις οποίες κάνω πίσω από κλειστές πόρτες. Αλλά μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι η Ελλάδα ήταν παρούσα και πολύ ωφελημένη από το πρόγραμμα αυτό. Καταλήξαμε μετά από τέσσερις μέρες σε αυτή τη λύση η οποία πράγματι σε σχέση με την αρχική λύση της Επιτροπής, είναι ελαφρώς χειρότερη, αυτή είναι η αλήθεια, αλλά θέλω να σας θυμίσω, κύριε Τσίπρα, ότι το σημείο αφετηρίας δεν ήταν τα 500 δισεκατομμύρια τα οποία δεν υπήρχαν, ήταν το μηδέν. Μηδέν ήταν το σημείο αφετηρίας. Και από το μηδέν πήγαμε στα 390 δισεκατομμύρια σε επιχορηγήσεις.

Και αυτό είναι κάτι το οποίο αναγνωρίστηκε από όλους. Και από τους πολύ ωφελημένους και από τους «φειδωλούς» με τους οποίους είχαμε όντως μια πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση και οι οποίοι δεν επέδειξαν πάντα στη διάρκεια της συζήτησης και πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη.

Εκτός αν πιστεύετε, κύριε Τσίπρα, αν ήσασταν στη θέση μου, φαντάζομαι ότι θα μου λέγατε ότι «θα χτυπούσα το χέρι στο τραπέζι» και την τελευταία στιγμή θα βάζατε βέτο. Εάν το κάνατε αυτό το πράγμα και πιστεύετε ότι αυτή είναι η σωστή επιλογή, να βγείτε να το πείτε στη Κοινοβούλιο. Εγώ έκρινα αλλιώς.

Από εκεί και πέρα, ένα ερώτημα το οποίο θέσατε είναι εύλογο. Μπορούμε να απορροφήσουμε τα χρήματα αυτά; Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα δεν έχει την καλύτερη ιστορία στην απορρόφηση κοινοτικών πόρων συνολικά. Και αυτό είναι μία διαχρονική αδυναμία όλων των κυβερνήσεων, και των δικών μας και των δικών σας.

Τα ποσοστά απορρόφησης δεν ήταν ικανοποιητικά. Αυξήθηκαν σημαντικά τον τελευταίο χρόνο, σε μεγάλο βαθμό λόγω COVID, θέλω να είμαι ειλικρινής. Αυτός είναι  ο λόγος που καταφέραμε και εκταμιεύσαμε σημαντικά ποσά από το ΕΣΠΑ, καθώς είχαμε πολύ μεγαλύτερες τέτοιες δυνατότητες.

Όμως το βάρος της ευθύνης που αναλαμβάνουμε να μπορέσουμε να δρομολογήσουμε ένα μηχανισμό γρήγορης απορρόφησης και του επόμενου Πολυετούς Προγράμματος αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης είναι μεγάλο. Και θα πρέπει να προχωρήσουμε σε διαρθρωτικές αλλαγές στο ζήτημα αυτό. Διότι, πράγματι, οι ρυθμοί ανάπτυξης αδικούν τα χρήματα τα οποία έχουμε να διαχειριστούμε.

Τώρα, στο πού θα πάνε τα λεφτά, θα έχω την ευκαιρία στο Υπουργικό Συμβούλιο της Παρασκευής να μιλήσω λίγο πιο αναλυτικά για τις βασικές θεματικές στις οποίες θα κινηθούμε. Αναφέρατε δύο όμως, οι οποίες, επιτρέψτε μου να πω, αποτελούν θεματικές τις οποίες αυτή η κυβέρνηση αν μη τι άλλο έχει δώσει συγκεκριμένα δείγματα γραφής.

Αναφέρομαι στα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την πράσινη μετάβαση και σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με το ψηφιακό κράτος. Και όταν λέτε, κύριε Τσίπρα, ότι δεν έχετε αντιληφθεί να γίνεται τίποτα στον τομέα αυτό, πρέπει να είστε ο μόνος Έλληνας που δεν έχει καταλάβει ότι έχει συντελεστεί ουσιαστικά μία επανάσταση στην επικοινωνία του κράτους με τους επιχειρηματίες και με τους πολίτες.

Και βέβαια καλό είναι όταν μιλάμε για πράσινη ανάπτυξη και δίκαιη μετάβαση να μην είμαστε και με τον αστυφύλαξ και με τον χωροφύλαξ. Εμείς πήραμε μία πολύ τολμηρή απόφαση να προχωρήσουμε σε μία γρήγορη απολιγνιτοποίηση, την οποία εσείς ακόμα και σήμερα εξακολουθείτε να πολεμάτε. Δεν μπορεί να είσαστε και με τον λιγνίτη και μαζί με το περιβάλλον. Δεν γίνεται αυτό.

Κατά συνέπεια, στα ζητήματα αυτά υπάρχει ούτως ή αλλιώς μία κεντρική κατεύθυνση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που μας υποχρεώνει ένα σημαντικό κομμάτι των πόρων που θα έχουμε διαθέσιμους να κατευθυνθούν σε αυτές τις πολιτικές. Και προφανώς θα υπάρχει πολύ πιο συγκεκριμένη εξειδίκευση για τα μεγάλα προγράμματα τα οποία η χώρα θα δρομολογήσει και θα προτείνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς χρηματοδότηση.

Γιατί θέλω να τονίσω ακόμη μία φορά ότι στα ζητήματα αυτά η αξιολόγηση θα είναι αυστηρή. Αυτό ανεβάζει τον πήχη των προσδοκιών ως προς την δουλειά την οποία θα κάνουμε όλοι μας, και εμείς ως Πρωθυπουργός, Πρωθυπουργικό Γραφείο, και οι Υπουργοί οι οποίοι θα κληθούν να συμμετέχουν ο καθένας στο δικό του αντικείμενο στην εκπόνηση των σχεδίων.

Οι απαιτήσεις και ο πήχης των προσδοκιών από την Ευρώπη θα είναι υψηλός αλλά είναι ακόμη πιο υψηλός ο πήχης από την ελληνική κοινωνία. Διότι έχει την απαίτηση τα χρήματα αυτά να αξιοποιηθούν ουσιαστικά, προς όφελος της μακροχρόνιας ανάπτυξης. Να στηρίξουν και βραχυχρόνιες πολιτικές -όπως ήδη έχουμε κάνει- αλλά να επενδυθούν όχι μόνο για εμάς αλλά κυρίως για τα παιδιά μας.

Για τις τράπεζες δεν θα πω πολλά πράγματα κύριε Τσίπρα. Νομίζω ότι αυτό το παιχνίδι, «κακοί τραπεζίτες, η καλή κοινωνία», είναι πολυφορεμένο και δεν νομίζω ότι ακούγεται πια από πολλούς. Είμαστε οι πρώτοι εμείς οι οποίοι έχουμε αναγνωρίσει ότι το τραπεζικό σύστημα πρέπει να τρέξει πιο γρήγορα στην εκταμίευση πόρων, ειδικά όταν το κράτος παρέχει κρατική εγγύηση. Και σας ενημερώνω ότι σε εβδομαδιαία βάση υπάρχουν συσκέψεις από τους δύο συναρμόδιους Υπουργούς όπου ζητάμε από τις τράπεζες πολύ συγκεκριμένα στοιχεία και πιέζουμε τις τράπεζες να εκταμιεύσουν πόρους, χωρίς όμως -να το τονίσω και θέλω εδώ να είμαι πάρα πολύ συγκεκριμένος- να παραβιάζονται και ορισμένα βασικά κριτήρια.

Δηλαδή, δεν φαντάζομαι η φυσική προέκταση όσων είπατε είναι να θεωρείτε ότι η τράπεζα πρέπει να δίνει δάνειο σε οποιονδήποτε της ζητάει να πάρει δάνειο. Φαντάζομαι ότι δεν είναι αυτό και θα ήθελα να το ακούσω συγκεκριμένα ότι δεν είναι αυτό. Η δουλειά του κράτους, όμως, είναι  να έρχεται και να παρέχει ρευστότητα σε επιχειρήσεις οι οποίες για ευνόητους λόγους δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό.

Θέλω να θυμίσω ότι πριν από ένα μήνα αυτή η Βουλή ψήφισε το νομοσχέδιο για τις μικροπιστώσεις, το οποίο παρέχει ένα συμπληρωματικό εργαλείο στο χρηματοπιστωτικό σύστημα να παρέχει ρευστότητα και μικρά ποσά σε μικρές επιχειρήσεις αλλά και ιδιώτες που δεν έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα.

Και θα καταθέσω στα πρακτικά, είναι ένας χρήσιμος πίνακας που πιστεύω ότι πρέπει να διανεμηθεί και σε όλους τους συναδέλφους βουλευτές- τα συνολικά ποσά τα οποία έχουν εκταμιευτεί από την Αποζημίωση Ειδικού Σκοπού 1 και  2 και από την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1 και 2, ανά ΔΟΥ. Ώστε  να γνωρίζει ο κάθε συνάδελφος, συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, πόσες επιχειρήσεις και τι ποσά έχουν εκταμιευτεί στην εκλογική τους περιφέρεια.

Έχει μια σημασία. Διότι θα επαναλάβω για ακόμα μια φορά. Μας ασκήσατε κριτική ότι αργήσαμε να κινηθούμε. Μα όλα αυτά τα συστήματα, τα οποία είναι πρωτοφανή για το ελληνικό κράτος, στήθηκαν μέσα σε τρεις μήνες. Και τα χρήματα αυτά είναι χρήματα τα οποία έχουν ήδη πιστωθεί στους λογαριασμούς των επιχειρήσεων.

Καταθέτω, λοιπόν: Συνολικά το κράτος κατέθεσε 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ σε 525.637 ΑΦΜ. Αυτό αλλάζει κάθε μέρα. Είναι δυναμικό, διότι προστίθενται ποσά και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί και η Επιστρεπτέα Προκαταβολή 3. Το καταθέτω στα πρακτικά. Όποιος συνάδελφος ενδιαφέρεται, νομίζω ότι καλό είναι να γνωρίζετε πόσες επιχειρήσεις είναι ωφελημένες και στις εκλογικές περιφέρειες τις οποίες εκπροσωπείτε.

Και βέβαια μία τελευταία φράση για το ζήτημα των τραπεζών. Μην επιστρέφετε εκεί. Γιατί το 2015, το 2015 η τραγική σας διαπραγμάτευση μας στοίχισε τουλάχιστον 30 δισεκατομμύρια ευρώ ζημιά στο Ελληνικό Δημόσιο από την τρίτη, αχρείαστη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, που ήταν αποτέλεσμα των δικών σας πρωτοβουλιών.

Και για τα «κόκκινα» δάνεια, αν μη τι άλλο η κυβέρνηση αυτή μέσω του σχεδίου ΗΡΑΚΛΗΣ, το οποίο έχει δρομολογηθεί από την κυβέρνηση, έχει δώσει στις τράπεζες τουλάχιστον ένα εργαλείο το οποίο είναι αξιόπιστο. Το οποίο ήδη οι τράπεζες το χρησιμοποιούν για να μειώσουν συνολικά την έκθεσή τους στα «κόκκινα» δάνεια, κάτι το οποίο αποτελεί συστημικό κίνδυνο για το τραπεζικό σύστημα.

Τώρα όλα αυτά τα οποία είπατε για τα λεγόμενα stock options, λυπάμαι κύριε Τσίπρα, αλλά πραγματικά δεν καταλαβαίνετε τη χρησιμότητα αυτού του μέτρου για τις μη εισηγμένες επιχειρήσεις. Το μέτρο αυτό δεν έχει πρωτίστως ωφελημένους τις εισηγμένες επιχειρήσεις, έχει τις μη εισηγμένες επιχειρήσεις. Έχει τις μικρές επιχειρήσεις, τα startups τα οποία δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν μεγάλο μισθό στους εργαζόμενούς τους και θέλουν να τους κάνουν συμμέτοχους στην ενδεχόμενη επιχειρηματική επιτυχία.

Και βέβαια αυτή η επιχειρηματική επιτυχία, στη συνέχεια, να μην είναι αντικείμενο υπερβολικά μεγάλης φορολόγησης. Αυτός είναι ο σκοπός του μέτρου και για αυτό και υπάρχουν stock options σε όλες τις χώρες, τα οποία φορολογούνται με διαφορετικό τρόπο από ό,τι φορολογείται το κανονικό εισόδημα. Αυτός είναι ο σκοπός του μέτρου και όχι να ωφελήσουμε κάποια τραπεζικά στελέχη ή άλλα στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων. Θα πρέπει να καταλάβετε την αιτιολογία και τη σκέψη με την οποία κινούμαστε σε αυτή την κατεύθυνση.

Τώρα, κλείνω με το ζήτημα της πρώτης κατοικίας. Έχω καταρχάς μια ερώτηση για εσάς.  Φαίνεται ότι δεν θα υπάρχει συζήτηση στην οποία θα μπορώ να ξεφύγω από το να κάνω αναφορά στον προηγούμενο Υπουργό Οικονομικών, τον κύριο Τσακαλώτο. Μου κάνει εντύπωση ότι η εκπρόθεσμη τροπολογία την οποία καταθέσατε δεν έχει την υπογραφή του κυρίου Τσακαλώτου. Δεν ξέρω αν είναι αμέλεια ή αν θα προστεθεί στη συνέχεια ή αν είναι συνειδητή επιλογή. Εικάζω όμως ότι είναι το τρίτο.

Και εικάζω ότι είναι το τρίτο διότι ο κύριος Τσακαλώτος γνωρίζει πάρα πολύ καλά σε τι έχει δεσμευτεί. Και γνωρίζει πάρα πολύ καλά ότι τον Απρίλιο του 2019, λίγο πριν φύγετε από την κυβέρνηση, προσυπέγραψε τα συμπεράσματα του Eurogroup τα οποία έλεγαν με απόλυτη σαφήνεια, και διαβάζω: «The Greek authorities have legislated a new scheme for the protection of primary residences, which has the potential to support banks in resolving mortgage NPLs».

Είναι το σχήμα το οποίο και εμείς είχαμε στηρίξει και το σχήμα το οποίο και εσείς δεχθήκατε ότι απέτυχε ουσιαστικά. Το ενδιαφέρον όμως είναι στην επόμενη φράση: «We take note of the commitment of Greek authorities to ensure that the scheme is temporary and will be terminated by end 2019».

Εσείς οι ίδιοι είχατε δεσμευτεί ότι το σχήμα αυτό θα λήξει στο τέλος του 2019. Προφανώς αυτός είναι ο λόγος που ο κύριος Τσακαλώτος δεν έχει προσθέσει την υπογραφή του σε αυτή την τροπολογία, η οποία θέτει κριτήρια πολύ πιο χαλαρά από αυτά τα οποία εσείς είχατε θεσμοθετήσει.

Εμείς, εν πάση περιπτώσει, έχουμε καταθέσει στην Εθνική Αντιπροσωπεία ένα πολύ συγκεκριμένο πρόγραμμα και σχέδιο το οποίο καλύπτει και ανθρώπους οι οποίοι χτυπήθηκαν από την κρίση, που ήταν έξω από την περίμετρο των προηγούμενων εργαλείων που έχουμε στη διάθεσή μας. Και είναι ένα σχέδιο το οποίο είμαι σίγουρος ότι θα το εκμεταλλευτούν πολλοί δανειολήπτες.

Σας ευχαριστώ.

Τριτολογία του Πρωθυπουργού

Κύριε Τσίπρα, δεν έχω την απαίτηση να έχετε διαβάσει ο ίδιος όλη την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αλλά έχω την απαίτηση οι συνεργάτες σας να την γνωρίζουν.

Και οι συνεργάτες σας γνωρίζουν πολύ καλά ότι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αφορά αποκλειστικά και μόνο τα αναδρομικά των κύριων συντάξεων. Ούτε δώρα, ούτε επικουρικές.

Λοιπόν, από εκεί και πέρα και αυτό το ποσό είναι 1,4 δισ. Και εγώ με πολύ μεγάλη ειλικρίνεια έρχομαι και λέω ότι αυτό το ποσό μπορούμε να το καλύψουμε. Παραπάνω δυνατότητες σήμερα ο προϋπολογισμός, για ενδεχόμενες παρεμβάσεις που μπορούμε να κάνουμε στο μέλλον, δεν έχει. Είμαι πάρα πολύ ειλικρινής και πάρα πολύ ξεκάθαρος σε αυτά τα οποία λέω.

Αλλά τουλάχιστον όταν μιλάτε στην Εθνική Αντιπροσωπεία θα έπρεπε να γνωρίζετε εσείς για ένα τόσο σημαντικό θέμα σε τι ακριβώς αφορά η απόφαση. Και η απόφαση του δικαστηρίου, θα το ξαναπώ ακόμα μια φορά, αφορά μόνο αυτούς οι οποίοι έχουν προσφύγει. Αφορά μόνο αυτούς οι οποίοι έχουν προσφύγει. Ερχόμαστε εμείς, με δική μας πολιτική απόφαση, και την επεκτείνουμε σε όλους τους συνταξιούχους.